بررسی و مقایسه تجلّی عشق در غزلیات خواجه حافظ و امام خمینی (ره)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده قاسم ملکی گاودول
- استاد راهنما سیدسعید احدزاده کلوری
- سال انتشار 1393
چکیده
درست است که تعریف و چیستی حقیقی عشق امکان پذیر نیست و شرح و بیان آن در غایت دشواری است، و در واقع، عشق چشیدنی است نه گفتنی، و جام عشق نوشیدنی است و نه نوشتنی، در عین حال، پهلوانان نبرد عقل و عشق و عارفان دلباخته و در دیگ دریای عشق سوخته، از توصیف و تبیین عشق لب ندوخته و تشنگان وادی دیوانگی را بی نصیب نگذاشته اند، و در جای جای شعرهایشان از آثار و علایم و نتایج و لوازم عشق سخن گفته اند و گوشه ای از زوایای پنهان عشق را آشکار و در توصیف و تبیین آن از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند. به طوریکه خواجه حافظ و امام خمینی (ره) در لابه لای غزلیاتشان از عشق سخن به میان آورده اند پژوهش حاضر قصد دارد که تجلّی عشق را در غزلیات آن دو بزرگوار مورد بررسی قرار دهد زیرا که ناب ترین و پخته ترین تجربه های عرفانی خویش را در قالب غزلیات عرفانی در اختیار مخاطبان قرار داده اند واژه ی عشق حدود 234 بار در غزلیّات خواجه شیراز و 167 بار امام العاشقین حضرت امام خمینی (ره) به کار رفته که حاکی از اهمیّت و جایگاه عشق است. خواجه حافظ عاشق دلباخته ای است که «یُحِبُهم» او را به «یُحِبُّونَهُ» کشانده و عمر خویش را بر سر این راه نهاده است. آری حافظ خود مطرب عشق است او عاشق عشق است، شاعر عشق است و خنتیاگر عشق. عشقی که جهان هستی را مستانه در آغوش دارد هر ذره عاشقانه اش در دل می پرورد، حافظ نغمه پرداز را دل بدین عشق زنده است و شعرش از این اکسیر حیات سیراب. حضرت امام رحمه الله که جهان بینی عارفانه او بر عشق و عاشقی استوار است، در جای جای آثار خویش به تبیین و توصیف عشق پرداخته است. مباحث محوری و اساسی و شاید بتوان گفت که مبنای همه آثار ایشان عشق است. در سراسر دیوان خویش از عشق سخن می گوید و خود را زاده عشق و پسرخوانده جام معرفی می کند. عشق را جوهره وجودی انسان می داند و حقیقت آن را اکسیر می نامد، از این رو، به چیستی و تعریف این اکسیر می پردازد.
منابع مشابه
جایگاه عشق در عرفان امام خمینی(ره)
رسیدن به بالاترین مقامات معرفت و کمال روحانی، پیوسته از اهداف بلند انسانهای عارف بوده است. در اندیشه این انسانها، محبت رمز رسیدن به این مرحله از تعالی و کمال روحانی است که از آن در آثار خود به «حب»، «عشق»، «محبوب» و «معشوق» یاد کردهاند.
متن کاملبررسی مقایسه ای نقش عشق در سلوک عرفانی از منظر امام خمینی (ره) و خوآن دلاکروث
چکیده امام خمینی(ره) و خوان دلاکروث، به عنوان دو پیر طریقت و مرشد کامل در عرفان اسلامی و مسیحی، سیر و سلوک عرفانی را دارای مراتب و مراحلی می دانند که در یک بررسی مقایسه ای می توان آن را در سه مرحله تطهیر، تنویر و اتحاد شرح نمود. از نظر ایشان، تطهیر که مهم ترین مرحله در سیر و سلو ک عرفانی است، طی دو مرحله تطهیر فعالانه (سالک مجذوب) و تطهیر منفعلانه (مجذوب سالک) صورت می پذیرد و کمال آن نیز ا...
متن کاملجایگاه عشق در عرفان امام خمینی(ره)
رسیدن به بالاترین مقامات معرفت و کمال روحانی، پیوسته از اهداف بلند انسانهای عارف بوده است. در اندیشه این انسانها، محبت رمز رسیدن به این مرحله از تعالی و کمال روحانی است که از آن در آثار خود به «حب»، «عشق»، «محبوب» و «معشوق» یاد کرده اند.
متن کاملبررسی تطبیقی عشق در غزلیات مولانا، سعدی و حافظ
عشق در خلق شاهکارهای ادبی نقش بسزایی داشته و جلوههای گوناگونی در آثار ادبی دارد. در مقاله حاضر به شیوة تطبیقی عشق در غزلیات سه شاعر بزرگ ادب فارسی مولانا، سعدی و حافظ بررسی گردیده و بر مبنای گزینش برخی غزلیات آنان، ابیات حاوی نظرات مشترک و متفاوت آنها در باب عشق بیان شده است. تطبیق عقاید بزرگان ادبیات همچون مولانا، سعدی و حافظ دربارۀ عشق میتواند در روشنگری پیچیدگیهای این موضوع جهانشمول مو...
متن کاملبررسی تطبیقی عشق در غزلیات مولانا، سعدی و حافظ
عشق در خلق شاهکارهای ادبی نقش بسزایی داشته و جلوههای گوناگونی در آثار ادبی دارد. در مقاله حاضر به شیوة تطبیقی عشق در غزلیات سه شاعر بزرگ ادب فارسی مولانا، سعدی و حافظ بررسی گردیده و بر مبنای گزینش برخی غزلیات آنان، ابیات حاوی نظرات مشترک و متفاوت آنها در باب عشق بیان شده است. تطبیق عقاید بزرگان ادبیات همچون مولانا، سعدی و حافظ دربارۀ عشق میتواند در روشنگری پیچیدگیهای این موضوع جهانشمول مو...
متن کاملبررسی مقایسه ای نقش عشق در سلوک عرفانی از منظر امام خمینی (ره) و خوآن دلاکروث
چکیده امام خمینی(ره) و خوان دلاکروث، به عنوان دو پیر طریقت و مرشد کامل در عرفان اسلامی و مسیحی، سیر و سلوک عرفانی را دارای مراتب و مراحلی می دانند که در یک بررسی مقایسه ای می توان آن را در سه مرحله تطهیر، تنویر و اتحاد شرح نمود. از نظر ایشان، تطهیر که مهم ترین مرحله در سیر و سلو ک عرفانی است، طی دو مرحله تطهیر فعالانه (سالک مجذوب) و تطهیر منفعلانه (مجذوب سالک) صورت می پذیرد و کمال آن نیز از ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023